Czy sprzedawca może ponosić odpowiedzialność za wadę po upływie okresu rękojmi?

Czy sprzedawca może ponosić odpowiedzialność za wadę po upływie okresu rękojmi? 1024 608 Kancelaria adwokacka Katarzyna Gabrysiak
Czy sprzedawca może ponościć odpowiedzialność za wadę po uplywie okresu rękojmi

Podmiot, który w ramach swojej działalności gospodarczej zawiera umowy sprzedaży, może wychodzić z założenia, że po upływie 2-letniego okresu przedawnienia wynikającego z przepisów o rękojmi, nie będzie ponosił odpowiedzialność za produkt (chyba, że w oparciu o przepisy o gwarancji). Tymczasem upływ tego terminu nie oznacza, iż kupujący pozostaje bez narzędzi prawnych do dochodzenia roszczeń.

Umowa sprzedaży – przedawnienie

Przepisy kodeksu cywilnego zawierają – w odniesieniu do rzeczy ruchomych – przepisy przewidujące 2-letni termin przedawnienia roszczeń z rękojmi. Od tej regulacji jest kilka wyjątków, jednakże zasadniczo bardzo często przyjmuje się, iż po upływie tego okresu sprzedawca nie może ponosić odpowiedzialności nawet, jeśli sprzedał wadliwy towar. Tymczasem sprzedaż wadliwego towaru czy produktu może stanowić nienależyte wykonanie umowy, o którym mowa w art. 471 kodeksu cywilnego.

Potrzebujesz profesjonalnej porady prawnej?

Skontaktuj się z nami!

Pozew przeciwko przedsiębiorcy – przedawnienie

Art. 471 kodeksu cywilnego przewiduje odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadzie winy. Przesłanka zastosowania tego przepisu jest jednak wystąpienie szkody oraz związku przyczynowego pomiędzy naruszeniem warunków umowy a powstałą szkodą. Roszczeń na podstawie tego przepisu można dochodzić dłużej niż roszczeń z tytułu rękojmi – w odniesieniu do konsumenta występuje bowiem w przepisach 6-letni termin przedawnienia, zatem znacznie dłuższy niż przy rękojmi.

Pozew rękojmia przedawnienie

Zaznaczyć należy, że przy odpowiedzialności z tytułu rękojmi konsument ma uproszczoną drogę dochodzenia roszczeń. Aby skorzystać z prawa do obniżenia ceny czy wymiany towaru na nowy, względnie odstąpienia od umowy, wystarczy samo wystąpienie wady (ewentualnie wady istotnej). W przypadku odpowiedzialności na zasadzie art. 471 k.c., konsument musi wykazać zarówno niezgodność towaru z umową, jak i wystąpienie szkody i jej wysokość. Co za tym idzie, w takim przypadku konsument najczęściej nie otrzyma równowartości poniesionej kwoty na zakup towaru.

Nasza kancelaria świadczy kompleksową obsługę zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów na gruncie zawartych umów związanych z działalnością gospodarczą. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą kancelarii.

Skontaktuj się z nami!

 

Autor

Adwokat Katarzyna Gabrysiak

Adwokat, świadcząca również do września 2015 r. pomoc prawną jako radca prawny. Jako radca prawny obsługiwała liczne podmioty gospodarcze m. in. jednostkę budżetową Gminy Wrocław i Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Właściciel Kancelarii ATHENA we Wrocławiu. Specjalizuje się w szczególności w szeroko rozumianym prawie gospodarczym, rzeczowym i prawie odszkodowań.