Brak umowy – brak zapłaty za usługę? Czy umowa słowna jest ważna?

Brak umowy – brak zapłaty za usługę? Czy umowa słowna jest ważna? 1024 678 Kancelaria adwokacka Katarzyna Gabrysiak
Czy umowa słowna jest ważna

Niektórzy przedsiębiorcy spotykają się z odmową zapłaty za usługę w związku z „brakiem umowy”. Wartość wynagrodzenia, które żądają np. za dokonanie naprawy, jest kwestionowana przez klienta, który z uwagi na brak sformalizowania współpracy odmawia uregulowania należności. Czy słusznie? Jak w takim przypadku bronić ma się przedsiębiorca, który chciał uniknąć „zbędnych” formalności bądź też działał w zaufaniu do klienta, że ten rozliczy się z nim po wykonaniu usługi?

Umowa ustna – wynagrodzenie

Poza nielicznym przypadkami wynikającymi z przepisów prawnych, brak pisemnej formy umowy nie powoduje, iż umowa taka jest nieważna. Przedsiębiorca może w potencjalnym sporze sądowym powoływać wszystkie dowody, które potwierdzają określony zakres zlecenia czy umówione wynagrodzenie. W przypadku sporu, znaczenie może mieć zatem korespondencja SMS czy zeznanie świadka.

Potrzebujesz profesjonalnej porady prawnej?

Skontaktuj się z nami!

Brak określenia wynagrodzenia

Co prawda konsument powinien zostać poinformowany jaka jest cena usługi, którą wykona dla niego przedsiębiorca, ale nie oznacza to, iż w przypadku braku klarownego ustalenia, przedsiębiorca pozostanie bez szans na dochodzenie zapłaty. Jeśli nie jest w stanie powołać się na utrwalone ustalenia stron w zakresie wysokości wynagrodzenia, może odwołać się np. do instytucji bezpodstawnego wzbogacenia. W przypadku zasadności prawnej skorzystania z takiego rozwiązania, przedsiębiorca musi wykazać jaką korzyść majątkową uzyskał jego klient na skutek realizacji zlecenia (np. dokonania naprawy).

Brak pouczenia o odstąpieniu

Przedsiębiorcy, którzy trudnią się dokonywaniem czynności poza lokalem przedsiębiorstwa muszą pamiętać, że zasadniczo konsument powinien zostać pouczony o prawie do odstąpienia od takiej umowy, a natychmiastowe rozpoczęcie świadczenia usługi powinno być poprzedzone oświadczeniem konsumenta o świadomej rezygnacji z tego prawa. Zasada ta nie ma jednak charakteru bezwzględnego. Np. jeśli konsument wezwał przedsiębiorcę, aby ten dokonał pilnej naprawy czy konserwacji w jego miejscu zamieszkania, pozbawiony jest prawa do odstąpienia od umowy.

Brak umowy pisemnej – wynagrodzenie

Nie ma uniwersalnego rozwiązania prawnego dla osób, które nie porozumiały się z klientem w sprawie wysokości wynagrodzenia. Jednakże istnieją instrumenty prawne, które zabezpieczają obie strony takiej transakcji – konsumenta przed niemającą uzasadnienia w ustaleniach wysokością żądanego wynagrodzenia, a przedsiębiorcę przed konsumentem, który nie zamierza rozliczyć się za prawidłowo wykonaną usługę.

Skontaktuj się z nami!