Odstąpienie od umowy – wada istotna
Odstąpienie od umowy – wada istotna https://adwokatgabrysiak.pl/wp-content/uploads/2025/05/odstapienie-od-umowy-wada-istotna-1024x608.png 1024 608 Kancelaria adwokacka Katarzyna Gabrysiak Kancelaria adwokacka Katarzyna Gabrysiak https://adwokatgabrysiak.pl/wp-content/uploads/2025/05/odstapienie-od-umowy-wada-istotna-1024x608.png
Przy korzystaniu z rękojmi za wady rzeczy sprzedanej, najdalej idącym uprawnieniem kupującego jest prawo do odstąpienia od umowy. Warto wiedzieć, że po wyczerpaniu trybu reklamacyjnego, odstąpienie od umowy możliwe jest jedynie w wypadku, kiedy wada rzeczy jest istotna. Co to jest wada istotna i jak dokonać takiej oceny?
Wada istotna – co to jest?
Orzecznictwo sądowe definiuje wadę istotną rzeczy jako wadę, która uniemożliwia bądź też utrudnia korzystanie z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem. Istotność wady jednakże nie musi być oceniana wyłącznie według czynników obiektywnych. W realiach konkretnego przypadku kupujący ma prawo wywodzić, jakie były jego uzasadnione oczekiwania co do cech przedmiotu umowy i dochodzić swoich uprawnień także wtedy, kiedy te oczekiwania nie zostały spełnione.
Kiedy można odstąpić od umowy?
Regulacja dotycząca odstąpienia od umowy ma za zadanie zarówno chronić interes kupującego. Jednakże obowiązek spełnienia przesłanki istotności wady ma znaczenie dla ochrony sprzedającego. Chroni on bowiem sprzedającego przed nieuzasadnionym skorzystaniem przez kupującego z możliwości odstąpienia od umowy. W sporach sądowych dotyczących rękojmi za wady rzeczy argument braku istotności wady jest zatem bardzo często podnoszony przez sprzedających.
Wada istotna – definicja
Nie jest możliwe stworzenie uniwersalnej definicji wady istotnej. Każdorazowo istotność wady podlega ocenia zarówno pod kątem przesłanek obiektywnych, rodzaju rzeczy sprzedawanej, ale i czynników subiektywnych, które stanowiły okoliczności zawarcia umowy czy też które zostały przeniesione do umowy miedzy stronami.
Nasza kancelaria specjalizuje się w sprawach z zakresu rękojmi – zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i konsumentów. Od lat wspieramy naszych klientów w dochodzeniu roszczeń z tytułu wad fizycznych i prawnych rzeczy – niezależnie od tego, czy chodzi o zakup nieruchomości, samochodu, sprzętu czy towarów handlowych. Z powodzeniem reprezentujemy interesy zarówno firm, które muszą bronić się przed niezasadnymi reklamacjami, jak i konsumentów domagających się swoich praw.
Mamy duże doświadczenie w tej dziedzinie, a każdą sprawę prowadzimy z pełnym zaangażowaniem i dbałością o szczegóły. Nie działamy szablonowo – analizujemy sytuację klienta indywidualnie i dobieramy najskuteczniejsze rozwiązania, także na etapie przedsądowym.
Autor
Adwokat Katarzyna Gabrysiak
Adwokat, świadcząca również do września 2015 r. pomoc prawną jako radca prawny. Jako radca prawny obsługiwała liczne podmioty gospodarcze m. in. jednostkę budżetową Gminy Wrocław i Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Właściciel Kancelarii ATHENA we Wrocławiu. Specjalizuje się w szczególności w szeroko rozumianym prawie gospodarczym, rzeczowym i prawie odszkodowań.

- Posted In:
- Prawo cywilne