Status przedsiębiorcy a umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa

Status przedsiębiorcy a umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa 1024 683 Kancelaria adwokacka Katarzyna Gabrysiak
Status przedsiębiorcy a umowa zawarta poza lokalem

Wielu przedsiębiorców w toku prowadzonej działalności zawiera umowy poza siedzibą swojej firmy. Często zresztą adres siedziby firmy jest wyłącznie adresem rejestrowym, pod który doręczana jest korespondencja. Z taką praktyką wiąże się jednak doniosłe prawnie obowiązki.

Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy

Przedsiębiorca powinien pamiętać, że w każdej umowie, którą zawarł poza lokalem swojego przedsiębiorstwa, muszą być zawarte postanowienia informujące konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca, który nie poinformował konsumenta, że ten ma 14 dni na odstąpienie od umowy, może ponieść koszty wykonania usługi, a konsument może być zwolniony z obowiązku zapłaty za wykonaną usługę.

Prawo odstąpienia od umowy – wzór

W umowie zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa mogą być zawarte zapisy, iż konsument, świadomy skutków swojego oświadczenia, żąda rozpoczęcia wykonania usługi przed okresem, w którym może wykonywać prawo odstąpienia. Postanowienia umowy muszą być w tym przedmiocie precyzyjne i nie wprowadzać konsumenta w błąd co do jego rzeczywistych praw i obowiązków.

Podsumowanie

Każdy przedsiębiorca powinien rozważyć powierzenie przygotowania wzorów umów stosowanych w bieżącej działalności profesjonalnej kancelarii. Obowiązujące przepisy dotyczące ochrony konsumenckiej sprawiają, że konsument słusznie chroniony jest jako słabsza strona stosunku prawnego, ale bywają sytuacje, w których wykorzystuje on brak świadomości prawnej przedsiębiorcy.