Ubezpieczyciel zaniżył odszkodowanie – co robić?

Ubezpieczyciel zaniżył odszkodowanie – co robić? 1024 680 Kancelaria adwokacka Katarzyna Gabrysiak
Ubezpieczyciel zaniżył odszkodowanie

Zaniżenie odszkodowania za uszkodzenie pojazdu jest niestety powszechną praktyką. Co można zrobić w przypadku zaniżenia odszkodowania? Czy jest szansa, że ubezpieczyciel wypłaci wyższą kwotę odszkodowania bez procesu sądowego?

Zaniżenie odszkodowania przez ubezpieczyciela

Zazwyczaj sekwencja zdarzeń w przypadku dochodzenia odszkodowania z OC sprawcy jest następująca:

  1. zdarzenie drogowe,
  2. zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi,
  3. dosłanie dokumentów, których żąda ubezpieczyciel (często tak naprawdę niepotrzebnych do ustalenia odpowiedzialności i ustalenia wartości należnego odszkodowania),
  4. wizyta likwidatora albo (rzadziej) oszacowanie szkody na podstawie zdjęć,
  5. doręczenie decyzji o wysokości odszkodowania.

Potrzebujesz obsługi roszczeń przeciwko zakładowi ubezpieczeń?

Skontaktuj się z nami!

Co zrobić jeśli zakład ubezpieczeń zaniżył odszkodowanie

Warto wiedzieć, że doręczenie decyzji o wysokości odszkodowania nie zamyka drogi do dochodzenia dopłaty do odszkodowania. Konieczne jest wystąpienie do zakładu ubezpieczeń o doręczenie kosztorysu naprawy. Nawet jego pobieżna analiza prowadzi najczęściej do wniosku, że:

  • zakład ubezpieczeń ustalił zaniżone stawki za prace blacharskie i lakiernicze,
  • zakład ubezpieczeń nie ujął w kosztorysie pełnego zakresu uszkodzeń,
  • zakład ubezpieczeń zastosował w kosztorysie części zamienne nieoryginalne w miejsce oryginalnych

czy też uznał, iż doszło do tzw. szkody całkowitej, co wiąże się z tym, iż ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w wysokości różnicy pomiędzy wartością pojazdu w stanie nieuszkodzonym a wartością pojazdu po szkodzie.

Naprawa bezgotówkowa OC

Często poszkodowani decydują się na pozostawienie auta do naprawy w zakładzie ubezpieczeń w sieci naprawczej zakładu ubezpieczeń, licząc, że w ten sposób unikną zaniżenia odszkodowania. Należy jednak mieć świadomość, że dokonanie naprawy na podstawie wadliwego kosztorysu będzie oznaczać, że taka naprawa nie będzie stanowiła dla poszkodowanego pełnego naprawienia szkody. Poszkodowany powinien też pamiętać, że ma możliwość wyboru, czy chce auto naprawić czy otrzymać odszkodowanie i podjąć decyzję o naprawie pojazdu w późniejszym terminie albo w ogóle jej zrezygnować. Zakład ubezpieczeń nie może też uzależniać wypłaty odszkodowania od przekazania rachunku czy faktury za naprawdę.

Nasza kancelaria w kompleksowy sposób świadczy sądową i pozasądową obsługę roszczeń przeciwko zakładom ubezpieczeń. Zachęcamy do kontaktu i poznania wariantów współpracy.

Skontaktuj się z nami!

Źródło zdjęcia: Pixabay.com

 

Autor

Adwokat Katarzyna Gabrysiak

Adwokat, świadcząca również do września 2015 r. pomoc prawną jako radca prawny. Jako radca prawny obsługiwała liczne podmioty gospodarcze m. in. jednostkę budżetową Gminy Wrocław i Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Właściciel Kancelarii ATHENA we Wrocławiu. Specjalizuje się w szczególności w szeroko rozumianym prawie gospodarczym, rzeczowym i prawie odszkodowań.